preskoči na sadržaj

Graditeljska škola Čakovec

Login

Veliki odmor

GSC-Mobility2020



 Facebook GSC-Mobility2020

GSC galerija

"Umjetnost u gostima"

Radovi učenika

Radovi učenika

Energetska obnova

Oglasna ploča
Projekt CROSKILLS

THE MOBILITY BRIDGE III

Korisni linkovi
Graditeljska škola Č...
Korisni linkovi za s...
Dnevni tisak
Agencija za strukovn...
Agencija za odgoj i ...
Državna matura
Fakulteti i veleučil...
Portali
Časopisi

Facebook stranica_GŠČ



 Facebook GŠČ 

Državna matura
e-Dnevnik:prijave!



 
Posjetite...

Brojač posjeta
Ispis statistike od 28. 9. 2012.

Ovaj mjesec: 7527
Dokumenti knjižnice
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Obilježavanje 30. godišnjice smrti Miroslava Krleže
Autor: Željka Korent Hozmec, 21. 12. 2011.

MIROSLAV KRLEŽA

( Zagreb, 7. srpnja 1893. – Zagreb, 29. prosinca 1981.), književnik i enciklopedist, jedan od najvećih hrvatskih pisaca 20. stoljeća.


Potječe iz građanske obitelji. Nakon niže gimnazije u Zagrebu, školovao se u vojnim zavodima u Pečuhu i Budimpešti, odakle se 1913. godine vraća i počinje raditi u novinskim redakcijama, objavljuje prve književne priloge te postaje profesionalnim književnikom. 1917. objavljuje pjesme Pan i Tri simfonije. U avangardističkome duhu uređuje s A. Cesarcem 1919. časopis Plamen. Izdavao je i časopise Književna republika, Danas i Pečat. Za vrijeme rata ne prihvaća zahtjeve za suradnjom ni ustaškoga ni partizanskoga pokreta. Nakon 1945. godine zaokupljen je podizanjem kulturnih institucija, osnovao je i vodio Leksikografski zavod u Zagrebu s kojim pokušava provesti zamisao o kritičkom vrednovanju cjelokupnoga naslijeđa. Pod okriljem Akademije (JAZU) okuplja novi časopisni krug, Forum. Razvijajući odnos spram tradicije od nastupnoga osporavanja do enciklopedijske sinteze, Krleža je s hrvatskim prilikama i njihovim općim, pa i estetskim formama u neprestanom dijalogu. Istodobno ispituje ideološku podlogu tekstualnoga iskaza, piše prve kritičke analize (Crno žuti skandal, Jedna dekorativna laž), zasnovavši još prije Plamena svoj prvi, domobranski ciklus. U ekspresionističkoj fazi stvara svoj prvi dramski ciklus ( Legenda i dr.). Slijede drame Vučjak, Golgota, U logoru. U njegovu dramskom ciklusu Glembajevi djela su U agoniji, Gospoda Glembajevi i Leda.  Pri kraju stvaralaštva napisao je dramu Aretej. Iznimno mu je bogato prozno stvaralaštvo: zbirka novela Hrvatski bog Mars; romani Povratak Filipa Latinovicza, Banket u Blitvi i Na rubu pameti. Baladama Petrice Kerempuha stvorio je jedno od najboljih dijalektalnih djela hrvatske književnosti. U poznim godinama napisao je roman o hrvatskoj povijesnoj tematici Zastave. Polemičnost  Krležina esejizma ne ogleda se tek u promišljenoj obrani svojih polazišta ( Moj obračun s njima, Dijalektički antibarbarus), nego i u trajnoj težnji za čvrstim uporištem. ( Deset krvavih godina).  Veći, nefikcionalni dio Krležina opusa, od tekstova o književnosti i umjetnosti ( eseji o S.S. Kranjčeviću, R. M. Rilkeu, I. Meštroviću, K.Š.Gjalskom), putopisno-feljtonske zbirke Izlet u Rusiju do memoarskih reminiscencija (Djetinjstvo u Agramu, Davni dani, Dnevnik ) izazivao je kontroverze. Krleža inzistira na poosobljenju iskustva, pa su mu i enciklopedijske bilješke, tzv. marginalia lexikographica, izrazito autorskoga pristupa. 1967. potpisuje “Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika”, što je dovelo do ostavke u Centralnom komitetu SKH nakon jugokomunističke hajke na “nacionalizam”. U to je vrijeme simpatizirao zahtjeve proljećara, no povukao se kad je bilo očito da će Tito ugušiti sam ustanak. Do kraja života radio je u Leksikografskom zavodu. Umro je 29. prosinca 1981. u Zagrebu. Povijest kritičke literature o Krleži  (Krležologija, I-VI) obradio je S. Lasić, a u Leksikografskome zavodu, koji nosi njegovo ime, izlazi i enciklopedija Krležijana.      

Neki citati Miroslava Krleže:

„Nigdar ni tak bilo da ni nekak bilo, pak ni vezda ne bu da nam nekak ne bu. Kajti: kak bi bilo da ne bi nekak bilo, kaj je bilo, a je ne, kaj neje nikak bilo. Tak i vezda bude da nekak ne bude, kakti biti bude bilo da bi biti bilo."

    Ljudi čitaju kako hoće da čitaju, a ne kako je napisano.

Ljubav nije vještina. To je pitanje dara kao i poezija.

“Riječi…spajaju ljude kao mostovi, stvarajući u isto vrijeme između čovjeka i čovjeka nepremostivosti vrlo često dublje od najmračnijega ponora.”

“Ljudi se međusobno varaju, lažu jedni drugima u lice, obmanjuju se laskanjem i prozirno pretvorljivim udvaranjem, a to im često pošteno ljudski izgleda nerazmjerno hrabrije, nego da jedni drugima kažu golu istinu.“

 

 

 

 

 

 





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju